Thang Long Kidsmart er, som tidligere nævnt, en privatejet børnehave – den
er ikke domineret af en bestemt kulturel gruppe. Institutionen bærer præg af en
alsidighed der skaber balance og rummelighed i institutionen. Da den er
privatejet, er det for det meste børn fra mellemklassefamilier der benytter sig
af denne institution. Men derfor ser jeg alligevel en forskel i hverdagen; nogle
børn bliver afleveret af bedsteforældrene, hvor andre børn bliver afleveret i
store nye biler af forældrene. De børn fra mindre gode kår er tit forkølet, har
ikke tøj på efter forholdene. De børn fra lidt bedre kår har naturmedicin med
hver dag, hvis der skulle være en forkølelse på vej og kommer i det nyeste tøj.
De forældre der sidder i bestyrelsen er som oftest fra de højere lag i
samfundet og de ønsker indflydelse i børnenes/børnehavens hverdag. I min klasse
er det tydeligt at se hvem der er med i forældrerbestyrelsen. De er altid meget
aktive og snakker ekstra meget med lærerinderne, giver blomster og er generelt
mere på end andre forældre. Det er
deres børn der står forrest til de store mærkedage, når der er shows.
Her i Vietnam vil alle gerne først frem! Hvad enten det er ud af bussen
eller når man skal betale i supermarkedet (der er ingen køkultur). Sådan er det
også i børnehaven. Jeg oplever dagligt en konkurrence blandt børnene, de vil
være bedst til alt. De bedste børn, ifølge lærerinderne, bliver derfor altid
valgt til at fremvise fx en dans eller synge for de andre. Det er også dem der
som oftest står foran til de store begivenheder.
Begivenheder der fejres i Kidsmart:
New School
year (Septemper)
Denne dag er den vigtigste i børnehaven – her skal børnehaven vises fra
dens bedste side overfor forældrene. Børnene havde længe øvet på forskellige
danse, og det havde jeg ligeledes. Jeg skulle danse i min vietnamesiske kjole
med lærerinderne, foran samtlige forældre, bestyrelsen, lærerinder, børn og
hvem der ellers ønskede at deltage. Der er først taler fra viceinspektøren,
bestyrelsen osv. Derefter kommer alle klasserne/lærerinderne skiftevis op på
scene og danser. Efter showet går klasserne hver til sit og forældrene kommer
med ind i klasserne. Alle er glade, der bliver taget masser af billeder.
Mid Autumn Festival (New Moon Festival)
Denne højtid bliver fejret med lanterne, liondance, gamle fortællinger om
månegudinden. Ugen op til denne dag har børnene frugt med i børnehaven, som
skal spises på selve dagen. På dagen optræder børnene med dans, men det de alle
har ventet på er The Liondance. Kung Fu klubben kommer udklædt som løver og
danser. Forældrene kommer bagefter med ind i klassen, spiser frugt og hygger
med børnene og lærerinderne.
Women’s Day (20. oktober)
Alle kvinder
modtager gaver fra deres mand/forældre/børn. Forældrene havde gaver med til
lærerinderne og mig. Børnene havde op til denne dag skulle medbringe et billede
af dem og deres mor, samt et brev. Børnene havde også øvet sig på et show.
Teachers Day (20. november)
Her bliver
lærerinderne fejret for deres arbejde med børnene. Dagen igennem modtager de
gaver fra forældrene.
Disse højtider har jeg ikke deltaget i(endnu) og har derfor fået oplysningerne fra min vejleder:
Juleaften
Der pyntes
op til jul og hver klasse har et lille juletræ.
Kvindernes internationale kampdag (8. maj)
Denne dag
fejres ligesom den Women’s Day.
International Børnedag (1. juni)
På denne dag
fejrer lærerinderne og forældre børnene.
Som
beskrevet tidligere udsender regeringen nogle retningslinjer/obligatoriske
elementer som lærerplanen skal indeholde. Tu Anh sidder med denne plan, som hun
laver sammen med administrationen. Når denne plan er lavet helt færdig, sætter
ledelsen og hovedlærerinderne sig sammen og laver en overordnet for året. Herefter
er der månedlige møder, her bliver der diskuteret og reflekteret over hvad der
er bedst for børnene og en plan bliver udarbejdet for den næste måned.
Hvis man kigger på børnesynet, så synes jeg at lærerne
opfatter dem som ’det tomme barn’. De er meget strikse med undervisningen, og
viser børnene, hvordan man fx tegner et hus. Børnene sidder og kigger på,
hvordan lærerinden tegner en streg og så skal de tegne stregen på deres papir. Det
virker ikke til at lærerinderne tror på børnenes kompetencer eller at de har
nogen. Jeg synes det er ærgerligt at de ikke lader børnene komme frem med deres
bud på fx et hus og bruge deres fantasi. Jeg ved de har den, da de dagligt
bruger den til at kommunikere med mig J
Ingen kommentarer:
Send en kommentar